Welcome to Sofia Chamber of Commerce and Industry
 
Welcome toSofia Chamber of Commerce and Industry
http://www.armeec.bg

Партньори
Услуги за членовете
Оферти на / за членовете
Държави
Топ 10



Вход
 Име
 Парола


Регистриране
Загубена парола

Интранет за членове

  
http://www.eurosped.bg/

Пресинформация
Последно редактирана : 2006-10-31 18:56:25 (12710 прочитания)
[Изпрати на партньор | Версия за печат]


 

Правителството намалява корпоративния данък, но слага Акциз на тока и вдига Акциза на горивата. Работодателските организации мълчат.

 

На 30.10.2006, един ден след изборите за президент, е проведено заседание на тристранния съвет. Научаваме, че работодатели и синдикати са били информирани за новите акцизни ставки. Те както и много други неща се въвеждат, защото са били договорени с ЕС. За тези, които още не са разбрали токът и въглищата също стават акцизни стоки и ще се облагат с акциз. Фирмите ще плащат акциз за електрическата енергия за стопански и административни нужди - 1 лв. за 1 мегават час. Остава въпроса колко прави това като приходи в бюджета и дали не е повече от намалението на корпоративния данък от 15 на 10%, което бе шумно рекламирано като намаляване на данъчната тежест. В този дух на мисли не е ясно какво ще стане с дървата за огрев. Вероятно и те ще се облагат в скоро време, но за това ще разберем от някой от следващите тристранни съвети. Във връзка с поети ангажименти за достигане на минималните за Общността размери на акциза се предвижда повишаване на акцизните ставки и на горивата: за оловосъдържащи бензини – от 670 лв. на 830 лв; за безоловни бензини – от 530 лв. на 585 лв. Сега е момента министърът на икономиката и енергетиката отново да се опита да преговаря с вносителите на горива да намалят цените за да няма ценови шок.

31.10.2006

 

 

CEZ защитава интересите на потребителите.

„Електроразпределение Плевен” АД, което като дружество е част от групата CEZ, която  е член на Софийска камара, защитава интересите на потребителите в гр. Лом като им осигурява електричество; предпазва ги от неправомерни кражби и повреди на електросъоръжения, които могат да доведат до спиране на тока; гарантира им достъп до повдигнатите на височина табла; уведомява ги за графиците за отчитане на електроенергията и др. Софийска камара е против действията на общинския съветник г-н Георги Георгиев от гр. Лом, който използва популистки средства и говори за дискриминация.

27.10.2006

 

 

 

 

От икономическа гледна точка Софийска камара подкрепя метода за извличане на злато чрез цианид, но е притеснена за сериозните екологични опасности.

В обществото се разгоря дискусия относно концесиите за добив на злато; имаше и нападки към МОСВ. В тази връзка, Софийска камара, която не е адвокат на Министерство на околната среда и водите, отправи запитване към БАН. Приложено публикуваме писмото на акад. Н.Саботинов, зам.председател на БАН и придружаващото го становище на ст.н.с. д-р Нешо Чипев. Учудваме се, че до този момент се изговориха много приказки, но никой не се е сетил да попита БАН за експертно мнение. Благодарим на БАН и лично на акад. Н.Саботинов и ст.н.с. д-р Нешо Нешев за компетентния и ясен отговор. Ние подкрепяме метода за добив на злато чрез цианид, защото този метод е най-ефективен от икономическа гледна точка. При него разходите достигат до 25% от цената на златото, но в същото време виждаме, че този метод е изключително опасен за екологията и поради тази причина Върховният съд в Турция ограничава ивличането на злато чрез цианид, а екологичните движения в Германия, Чехия, Коста Рика, Аржентина, Гърция и Еквадор искат забрана за този метод. Това налага внимателен подход и вземане на решение след сериозна дискусия с участието и на експерти от БАН.

www.scci.bg

НЯМА НАПРЕДЪК ПО ЗАКОНА ЗА БРАНШОВИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ.

От публикации в медиите се разбра, че няма съществен напредък в работата по Закона за браншовите организации. Според Софийската камара причините за това са много: Първо: една къща се започва от основата, а не от втория етаж. Основата е закон за камарите. Такъв закон има във всички европейски страни, но няма само в България. Второ: Закон за браншовите организации няма в Европа т.е. няма потребност от такъв. Трето: Ако все пак се приеме такъв закон, то той само ще направи бизнеса още по-слаб и разединен. Четвърто: битката между т.н. „национални” организации ще се изостри за това кой е по-по най по отношение на браншовите организации. Пето: Администрацията ще продължи да заобилкаля този закон, както заобикаля и други закони. Шесто: при съществуващите лесно преодолими и обтекаеми критерии преброяването на бизнес сдруженията е безсмислено начинание – най-много да доведе до появата на седма национална работодателска организация. Седмо: В България умишлено се смесват функциите на работодателски организации с тези на камара. В един закон за браншовите организации няма как да се разпишат универсални техни правомощия и те да бъдат активни и като работодателски организации и като камари. В Европа тези функции са разделени и не случайно в последния мониторингов доклад, ЕС ни намекна, че не е ясно кой кой е в България сред бизнес организациите.

20.09.2006

 

КОНСТРУКТИВНА СРЕЩА В ОБЩИНАТА. СОФИЙСКА КАМАРА ОЧАКВА СТОЛИЧНА ОБЩИНА ДА СПРЕ ДА ИЗИСКВА АУЧРЕДЯВАНА НА ПРАВО НА СТРОЕЖ НА ТРАФОПОСТОВЕ В ПОЛЗА НА СТОЛИЧНО ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ.

По искане на Софийска търговско-промишлена камара, на 18.09.2006 г се проведе среща с главния секретар на Столична община г-н Росен Желязков. От страна на камарата участваха: Георги Чернев, председател, г-н Радослав Димитров, изп.директор на Столично електроразпределение, г-н Пламен Бенински, управител на Силистар Юг и председател на Aсоциацията на фирмите в жилищното строителство, адв. Тодор Дашинов. Г-н Бенински информира за затрудненията, които срещат предприемачите и Столично електроразпределние при учредяването, по настояване на общината,  на право на строеж на трафопостове в полза на електроразпределителното дружество. Г-н Желязков пое ангажимент в рамките на няколко дни да се запознае с проблема. Софийска камара се надява общината да спре да изисква от строителните предприемачи да учредяват право на строеж на трафопостове в полза на столично електроразпределение, а също така да се провеждат редовни срещи на ниво експерти по въпроси, които касаят бизнеса; улесняване на процедурите в общината; насърчаване на инвеститорите в строителството на инфраструктурата.

18.09.2006

 

КОРУПЦИЯТА В БРАНШ АСАНСЬОРИ ПРОДЪЛЖАВА.

В момент, в който Испания всячески подкрепя усилията на България да стане член на ЕС, BG чиновник е решил, че може и пречи на испански фирми да внасят асансьори в България. В свое писмо до Софийска търговско-промишлена камара, фирма „Уникен” ЕООД вносител на испански асансьори, описва своята тримесечна одисея. Одисея, която и коства не само време, но и пари и авторитет на пазара, защото кой ще е този инвеститор, който ще чака три месеца фирмата вносител да му пусне асансьора в действие?

Главно действащо лице е отново началника на РО”ИДТН” Благоевград (структура на Държавна агенция по метрология и технически надзор ДАМТН)г-н Башов. Той иска от УНИКЕН да постави маркировки за съответствие ( СО ), каквито фирма Уникен като вносител няма право да постави. Това право има испанската фирма производител и тя го е направила като е поставила маркировката СЕ.Оплаквайки се от действията на Башов на неговия начлник г-жа Олга Манафова, председател на ДАМТН, фирма УНИКЕН получава като допълнение и изискването да представи и Декларация за съответствие, което УНИКЕН като вносител също няма право да направи. Върхът на сладоледа е писмената покана от РО”ИДТН” на УНИКЕН да бъде съставен акт за административно нарушение.

Ако правителството не вземе мерки срещу действията на ДАМТН, на РО „ИДТН” Благоевград, то има опасност министрите да тръгнат пеш, защото техните мерцедеси също нямат маркировка СО и Декларация за съответствие.
В своето писмо изх. номер У-1102/11.09.2006 гдо Министерство на икономиката и Главна прокуратура се настоява да се направи проверка на изложените факти и официални писма по случая; настоява се за проверка на дейността на Башов и на корупционните му практики и на какво се дължи чадъра над него?

Софийска камара отново се обръща към президента и премиера с молба да реагират по казуса за корупцията в България и в частност за г-н Башов в РО”ИДТН” Благоевград. Не може един чиновник да е пречка пред асансьорния бранш; не може ДАМТН да отваря чадър над този чиновник. Надяваме се също така реакцията да е в разумния седем дневен срок за отговор, който правителството неотдавна прие като стандарт.

14.09.2006

ГОЛЕМИ ФИРМИ, ЧЛЕНОВЕ НА СОФИЙСКА КАМАРА НАСТОЯВАТ ЗА ЕЖЕДНЕВЕН ФРОНТ СРЕЩУ КОРУПЦИЯТА.

По повод на публикация във вестник "Файненшъл таймс", който писа, че България ще стане член на Европейския съюз на 1 януари 2007 г, но съюзът може да наложи много строги правни и финансови санкции, ако страната не докаже, че сериозно се справя с организираната престъпност и корупцията по високите етажи, Софийската камара изпрати писмо до президента Георги Първанов и премиера Сергей Станишев, в което заявява, че бизнесът е очаквал подобна новина и това не е изненада за него. Няколко големи български фирми, членове на Софийска камара настояват за ежедневен фронт срещу корупцията, която пречи на бизнеса и на нашия авторитет в Европа. Бизнесът не е убеден в ефикасността на комисии за борба с корупцията, в които участват чиновници и е готов да учреди своя комисия за борба с корупцията, която да взаимодейства с вече изградените такива в парламента и властта.

12.09.2006

 

СТОЛИЧНА ОБЩИНА СЕ НАМЕСВА НЕПРАВОМЕРНО В ЧАСТНОПРАВНИ ОТНОШЕНИЯ.

Строителни предприемачи, членове на Националната асоциация на строителите на жилища, настояват Столична община да отмени практиката, съгласно която разрешение за строеж се издава от общината едва след като предприемачите учредят право на строеж или продадат земята под трафопоста на Електроразпределение. От Асоциацията са изпратили писмо за неправомерните действия на Столична община до Министъра на регионалното развитие и благоустройство. В резултат на кореспонденция между МРРБ и МИЕ се получава на 15.08.2006 г становище от зам.министъра на икономиката и енергетикатаЙордан Димов, че в случаите , когато предприемачите изграждат за своя сметка трафопостове, то става дума за частноправни отношения между съответния предприемач и Електроразпределение т.е. Столична община не следва да се намесва. Във връзка с горното Софийската камара, чиито член е фирма Силистар Юг, настоява пред Столична община да преустанови практиката да се изисква неправомерно от строителните предприемачи да учредяват право на строеж или продадават земята под трафопоста на Електроразпределение като предварително условие за да получат право на строеж. Освен това Софийска камара ще настоява за среща и с изп.директор на Електрорзпределение Столично за установяване на бизнес и колегиални отношения със строителните предприемачи.

28.08.2006

ПРОТИВ ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН КАТАСТРОФИЧЕН ПУЛ.

Софийската търговско-промишлена камара многократно изрази своята позиция относно създаването на Катастрофичен пул. Камарата е против създаването на катастрофичен пул на задължителен принцип. Застраховките следва да са доброволни, а размера на застрахователната премия да се определя от пазара. Задължителната застраховка не се вписва в изискванията за свобода на пазара. Твърдението, че подобни задължителни застраховки има в Европа не е вярно.

Изненадва ни и готовността на държавата да гарантира тегленето на заем от Световна банка от 100 млн евро за стартиране на Катастрофичния пул, което ще тежи на бюджета като разход.

Темата не следва да се коментира само в тесен кръг от експерти. Би следвало да има по-широк форум с участието на повече представители както на бизнеса, така и на гражданите. Освен всичко друго и моментът за въвеждане на задължителна застраховка не е подходящ. След събитията с Топлофикация, гражданите не биха били особено щастливи да платят още 30 лв годишна премия за един имот, защото това за тях  си е допълнителна финансова тежест.

22.08.2006

 

ДЪРЖАВАТА ДА ЗАБРАНИ ИЗКУПУВАНЕТО НА КАБЕЛИ.

Електроразпределителните дружества настояват за забрана при изкупуването на кабели като вторични суровини. Кражбата на кабели, само от три дружества в София, София област и Плевен за половин година, заедно с разходите за въстановяване е достигнала цифрата 1 238 995 лева, което означава, че за една година ще достигне около 2,5 млн.лв. В същото време инвестициите на трите дружества са 10,7 млн.лв за първо полугодие т.е. крадците се опитват да догонят инвеститорите. Друг, вече национален проблем е , че парите от кажбите на кабели, влизат в сивия сектор на икономиката и водят до корупция сред охранителните и контролни органи. Във връзка, с горното, Софийска търговско-промишлена камара е изпратила писма до Министерство на икономиката и енергетиката и Министерство на вътрешните работи с настояване за забрана на изкупуването на кабели и за строг контрол върху фирмите, които извършват такава дейност.

17.08.2006

 

СРЕЩА С АГЕНЦИЯ МИТНИЦИ 

Днес, на 11.08.2006 г. ръководството на Агенция “Митници” проведе среща с Парите от кажбите на кабели, влизат в сивия сектор на икономиката и водят до корупция сред охранителните и контролни органи.
представители на Български съюз за митническо и външно-търговско обслужване, НОМА и Софийска търговско-промишлена камара по въпросите за функционирането на новата система за управление на транзита, която беше въведена на 17.07.2006 г. В рамките на проект BG 0203.08.02 на Програма Фар “Завършване на Българската система за управление на транзита (БСУТ), включваща всички общи изисквания на NCTS” бе реализирана функционалността посочена в спецификациите на Европейската комисия за режим транзит, като бяха отчетени и националните специфики.

На срещата страните обсъдиха и анализираха въпроси, свързани с функционирането на новата система, както и конкретни мерки за оптимизиране на съвместната им работа.

През следващите месеци предстоят още подобни срещи, насочени върху навременно поставяне на текущи конструктивни въпроси в общата работа на страните. Една от основните цели ще е търсене на добрия дух на партньорството при въвеждането на електронното деклариране.

Страните в разговорите считат проведената среща за навременна, полезна и важна стъпка към по-добри партньорски отношения.

11.08.2006

 

БЪЛГАРИЯ ИЗОСТАВА С РЕГИОНИТЕ.

Европа иска от България да направи така щото населението във всеки от шестте райони за планиране да бъде минимум 800 000 души. Оказва се , че някои райони като югоизточен и северозападен не отговарят на този критерий. Това със сигурност го знаеха последните български правителства, но не предприемаха нищо. Вторият и то по-важен проблем е, че правителствата не направиха нищо за административното обособяване на районите. Те в момента съществуват формално. По този въпрос също ще получим, когато му дойде времето жълт картон. Идеята на ЕС е усвояването на еврофондовете да става през тези т.н. райони за планиране. За сега със сигурност изоставаме от тази идея. Софийската камара е поставяла многократно този въпрос. Последният път това стана на 16.05.2006 бе в интервю за вестник Новинар.

08.08.2006

 

Администрацията трябва да избере конфликтите и подкупите от една страна или участието на браншовите камари като равностоен партньор от друга страна. 

Не е започнал месец август, а горещата тема за обществените поръчки отново излезе в публичното пространство. Този път и за пореден път главният герой в темата е отново Николай Василев. Предният път той обяви поръчка за електронни подписи за държавната администрация. Спечелиха не утвърдените на пазара Банксервиз и Информационно обслужване, а фирма, която не е известна никому. Поръчката се оспорва в съда. Днес най-голямата браншова камара на фирмите в IT  бранша БАИТ реагира и оспори като порочен конкурса за изграждането на електронно правителство. Този път става дума не за две фирми, а за цяла браншова камара. Много от конфликтите в обществените поръчки могат да се ибегнат, ако администарцията покани браншовитв камар в изготвянето на условията за обществена поръчка и в оценката на подадените оферти. Става дума за суми около 3 млрд. лв годишно. експерт твърдят, че подкупите достигат до 260-280 млн.лв. Администрацията трябва да избере конфликтите и подкупите от една страна или участието на браншовите камари като равностоен партньор от друга страна. Министър Василев може и да е подведен и за двата случая и следва да се замисли дали БАИТ не е прав, а не да заплашва със съд цяла браншова камара.

27.07.2006

 

 

КОЛЕКТИВНИ ДЕЙСТВИЯ НА БИЗНЕСА СРЕЩУ КОРУПЦИЯТА

На 26 юли 2006 г Софийската търговско-промишлена камара, която не е член на БТПП, взе участие в дискусия на тема "Колективни действия на бизнеса срещу корупцията". Организатори са UNDP  и Националната мрежа на Глобалния договор. По този повод Софийска камара изпрати до своите членове ( 100 получателя ) въпросника на UNDP  за Колективни действия на бизнеса срещу корупцията. Отговориха на анкетата пет фирми: Полипост АД, Институт за клинични експертизи АД. ; Ален мак АД, Изамет ООД, Зебра АД, Цонъо Ботев. От Обобщената справка се вижда, че фирмите категорично биха подкрепили законодателна промяна , която да ограничава плащанията над 10 000 лв в брой.

На следващо място се вижда, че фирмите извеждат като приоритет три мерки ( с равен брой точки)  за ограничаване на средата за корупция: «Обслужване на едно гише» ; «Въвеждане на процедура за обратна връзка по жалби»; « Принцип за мълчаливото съгласие». След тези три мерки следва тази за «Въвеждане на ясни процедури».

Нашият опит при защита на интересите на нашите членове показва, че администрацията често се изкушава и предлага законопроекти, в които има текстове, които препращат към изработване на подзаконови актове, след приемането на закона. Това е порочна практика, която води до корупция, защото администрацията си въвежда или не въвежда ясни процедури; измисля си документи и срокове, които са в ущърб на бизнеса. И ако той иска да работи, а не да чака, то на него не му остава нищо друго освен да търси корупционни пътища за преодоляване на съществуващите процедури.

Друг важен проблем е отново свързан със закона, но този път това е интерпретирането на съответната евродиректива. Тепърва с идването на европейските фирми в България ще става все по-често ясно, че има много пропуски в интерпретацията на евродирективите. Само два примера. Единият е за бранш асансьори. Фирмите от Асансьорния бранш искат съответното българско законодателство да съответства 100 % на Европейската директива 95/16 от юни 1995 г ЕД. Срещу един брой евродиректива, българското законодателство в тази област включва четири броя документи : Закон за техническите изисквания към продктите  ЗТИП 12.07.2006 и две наредби: Наредба за съществените изиквания и оценяване съответствието на асансьорите и техните предпазни устройства НСИ 21.03.2006 и  Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори НБЕ 01.12.2005. При това съществуват различия в областта на КРАЙНИЯ КОНТРОЛ (КК). КК е разписан в ЕД Приложение VI, а в НСИ като Приложение 4. Съпоставянето на последните показва следноите различия:

В българския текст на Приложение 4

В Европейската директива

МАРКИРОВКА

МАРКИРОВКА СЕ

МОДЕЛ, ТИП, ОБРАЗЕЦ

МОДЕЛ

ИЗПИТВАНЕ

СТАТИЧНО ИЗПИТВАНЕ

Има такъв текст в чл. 4 от Наредбата.

ЗДРАВЕ И БЕЗОПАСНОСТ

В България статичното изпитване от ДАМТН е заменено с динамично изпитване, което е все едно да си купиш нова кола и да я блъснеш в стена за да видиш дали ще се отвори въздушната възглавница.  Освен това ДАМТН извършват в нарушение както на евродирективата, така и на българския закон преглед на асансьора на еди много по-ранен етап, с което затрудняват инвестиционния процес. В последствие, след като въпросът бе отнесен от Софийска камара и до Върховна прокуратура, то от две министерства и от ДАМТН дойде отговор, че никога чиновниците не са съсътавяли Акт за предварителен контрол. Другият проблем е в самия документ. Този документ няма никакъв номер. Има само дата. Няма цена т.е. няма и счетоводен контрол върху този документ.

Друг пример е промяната в закона за енергетиката. Софийската камара е притеснена от промяна в енергийния закон, която противоречи на евродирективата. В Директива 2003/54/ЕС преносът на енергия не включва пласмент. У нас се предлага НЕК да може да продава директно електроенергия на карайни потребители. Така се нарушава не само евродирективата, но и се създават условия за нелоялна конкуренция; нарушват се и приватизационни договори.

Фирмите са посочили, че на първо място като най-ефективна колективна мярка за ограничаване на корупцията е «Обща мярка/ действие». На второ и трето място са посочили «Общ консултативен механизъм» и «Общи позоции/ манифести».  Голям проблем в тази област, според Софийска камара е липсата в България на Национална камара и на Закон за нея. България е единствената страна в Европа, в която няма национална камара и закон за нея т.е. бизнесът практически е незачитен и няма колективен механизъм за неговата защита.

Освен това Софийска камара публикува и Анкета на своя сайт ( www.scci.bg ), в която имаше въпрос «Коя мярка считате за по-ефективна в борбата с корупцията ?» и три отговора : «Обслужване на едно гише»; «Принцип на мълчаливото съгласие»; « Ясни процедури». Отговориха 11 фирми. Най-много 8 гласа получи отговорът «Ясни процедури», на следващо място с 2 гласа е «Принцип на мълчаливото съгласие».

законодателни промени

1.                  Вашата организация би ли подкрепила законодателна промяна, която да ограничава плащанията в брой над 10 000 лв. (моля отбележете само един от предложените отговори):

¨    Да, категорично.

1+1+3+1+3+1

10

¨    Да, но има по-важни законодателни промени (моля посочете най-важната от тях)...............................................................................................................................

.................................................................................................................................................

3+3+3+3+1+3

16

¨    не

1+3+3+3+3+3

16

административни мерки

2.                  Кои от следните административни мерки (обслужване, контрол и отчетност) биха довели да значително ограничаване на средата за корупция (моля отбележете по скалата 1 – най-важно до 8 – най-маловажно)

Мярка

Приоритет

Въвеждане на модела за обслужване на едно гише

1+4+1+5+3+2

16

Създаване на специализирано звено “информация за бизнеса” във всички административни служби

8+8+1+4+6+4

31

Механизми за ускоряване на административните процедури на принципа на мълчаливото съгласие

1+5+1+6+1+2

16

Въвеждане на по-ефективни процедури за жалби и сигнали от лошо администриране

8+3+1+7+5+3

27

Въвеждане на процедури за “обратна връзка” по депозирана жалба или сигнал за лошо администриране във всички административни служби

1+2+4+3+4+2

16

Въвеждане на система за оценка на качеството във всички административни служби

6+8+5+2+7+7

36

Разписване на ясни процедури и срокове за действие на администрацията и ограничаване на администрацията да „твори” и да изисква ненужни документи и да си измисля процедури и да си определя срокове.

1+1+6+1+2+8

19

Друго (впишете какво)…………………………………………………………......

…………………………………………………………………………………………

8+8+8+8+1+8

41

3.                  Какви колективни действия на бизнеса могат да допринесат за ограничаване на корупцията? (моля отбележете по скалата 1 – най-важно до 4 – най-маловажно)

Тип действие

Приоритет

Общи позиции, декларации, манифести

1+3+4+3+4+1

16

Общ консултативен механизъм

2+3+2+2+3+2

14

Една обща мярка/действие

1+3+1+1+2+2

10

Друго (впишете какво)

4+4+4+4+1+3

20

 25.07.2006

 

Промени в енергийния закон могат да доведат до почишаване на  цената за ползваната от МСП електроенергия с 7,5 % и до нелолоялна конкуренция.
Софийската търговско-промишлена камара, която не е член на БТПП,  е против възможността за директно присъединяване на фирми към НЕК, въпреки, че на пръв поглед това е като че ли изгодно за фирмите. Мотивите за това становище са следните: Не всички фирми ще имат тази възможност. МСП няма да могат да се свържат и да искат към НЕК. Постоянните разходи на Електрорзпределителните дружества ще се запазят и те ще ги разпределят на битовите потребители и на МСП, от което се очаква цената за ползваната от тях електроенергия да се увеличи с 7,5 %. В същото време за директно присъединилите се фирми ще се намали цената на електроенергията с около 15 % т.е. ще се отвори ценова ножица с около 22-23 % между МСП и някои големи фирми. Това ще постави в неравнопоставено положение от конкурентна гледна точка МСП и някои големи фирми. Софийската камара е притеснена от промяна в енергийния закон, която противоречи на евродирективата. В Директива 2003/54/ЕС преносът на енергия не включва пласмент. Това разминаване не е единичен случай. Подобно разминаване има и в други български закони и подзаконови актове и то не е в интерес на фирмите. Не на последно място следва да се отбележи, че става дума за промяна в правилата, при които е извършена приватизацията на електроразпределителни дружества в България. Тази промяна е лош знак за инвеститорите сега и в бъдеще. 24.07.2006

 

ШАНС ЗА СПАДАНЕ НА НАПРЕЖЕНИЕТО В БРАНШ АСАНСЬОРИ

По повод на публикация на в-к Политика от 21.07.2006 г , че министърът на икономиката и енергетиката г-н Румен Овчаров ще бъде разследван от парламентарна комисия за далавери в енергетиката, Софийската търговско промилена камара, която не е член на БТПП, напомня за няколко свои писма до министъра във връзка с напрежение и в бранш асансъори. Най-после на 07.07.2006 г дойде отговор от инспектората на МИЕ, че документът Акт за предварителен технически преглед съставян от ДАМТН никога не е бил необходим. Припомняме, че този документ се съставя от служители на ДАМТН в нарушение на закона в един по-ранен етап, когато асансьора се монтира от фирмата. Тогава служителите на ДАМТН извършват и преглед на асансьора, а съгласно закона това следва да стане на по-късен етап – когато се извършва регистрация на асансьора от домсъвета.

21.07.2006 

 

Завърна се бизнес делегацията от Италия

От 17 до 19.07.2006 г Софийската търговско-промишлена камара, съвместно с Агенцията за МСП ( ИАНМСП ) посети с 15 членна бизнес делегация търговската камара на Форли Чезена, Италия. В бизнес форума, който се състоя на 18.07.2006 г взеха участие консулът на България в Милано г-н Иво Иванов, търговският представител на България в Милано г-н Гарбис Агопян, председателят на камарата на Форли Чезена г-н Сергио Мази, представител на ИАНМСП г-н Петър Терзийски и представители на деловите среди от двете страни. Сред българските фирми бяха: Аматица АД, Интербизнес 91, Аврамов ООД, Атех ООД, Интокар, Накмаш, ИВЕТ ЕООД, Палмигруп, Агробизнесинформ, КАМ- 919 ООД,В своето приветствие към участниците, председателят на Софийската камара г-н Георги Чернев, заяви, че това е знаково пътуване, което става в навечерието на влизането на България в ЕС. Римската империя е първото обединение на Европа и тогава, както и сега България имя своето място в Европа. Българският бизнес е готов да се справи с предизвикателствата на ЕС. Днес на него са му необходими контакти, самочувствие и ноу-хау. Фирмите останаха много доволни от отличното гостоприемство на камарата на Форли Чезена. Контактите ще продължат с гостуването на италианска делегация през есента на 2006 г в България; с посещението на голяма бизнес делегация от България в Милано и др.

20.07.2006

 

      ЗАЩО КРС ПРЕЧИ НА БТК ДА НАМАЛИ КРАЙНИТЕ ЦЕНИ ЗА ФИРМИ И ГРАЖДАНИ ?

 

       БТК, член на Софийска търговско-промишлена камара, има желанието да намали своите цени за да е конкурент на мобилните оператори, но това на този етап среща съпротивата на КРС. С тези свои действия комисията вреди не само на БТК, която е инвестирала през 2005 г над 400 млн.лв, но и на гражданите и фирмите, които не могат да ползват по-евтини и в същото време по-качествени услуги. За повече информация по темата – виж www.btk.bg Председателят на Софийска камара , г-н Георги Чернев е отправил писмено искане до КРС за информация защо КРС е върнала предложението на БТК за по-конкурентни крайни цени.

13.07.2006

 

БИТКАТА ЗА РАБОТОДАТЕЛСКА ОРГАНИЗАЦИЯ ВЛЕЗЕ В СЪДА

 

След като на 16 май 2006 двете най-големи национални организации на бизнеса  БИБА и на СРБ се обединиха  в една организация на едрия и среден бизнес в България, която се нарече „Конфедерация на работодателите и индустриалците в България”, на 04 юли 2006 г стана ясно, че Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара, Българска търговско-промишлена палата, Български съюз на частните предприемачи "Възраждане" и Съюзa за стопанска инициатива са внесли иск в съда срещу наименованието, което съдържа думите  Конфедерация; КРИБ Гласът на българския бизнес и срещу внушението, че КРИБ е единствен изразител на мнението на българския бизнес.
С този акт продължава напрежението относно въпроса „Кой Кой е в българския бизнес ?” и по специално в работодателската сфера. Тази битка вероятно е свързана и с усвояването на еврофондовете ( по „Господари на ефира” един от лидерите на протестиращите  каза „присвояване на фондове”).

От самото начало на своето учредяване Софийска камара, водена от убеждението, че работодателските интереси следва да се представляват от една самостоятелна организация на бизнеса, делегира тези функции на СРБ.   Софийската търговско-промишлена камара приветства и подкрепя обединението на двете организации и вярва, че така ще бъдат по-добре защитени работодателските интереси на бизнеса. Освен това този акт е добър знак за обединяване на бизнеса и за създаване най-после в България и на Национална камара, каквато има в цяла Европа. България все още е единствената страна в Европа, в която няма Закон за камарата.

На фона на започналата битка за това кой представлява интересите на работотдателите, в БТПП се проведеоха две срещи за бъдещето на БТПП. За сега няма дискусия, но има обещания за такава в неясно бъдеще като вероятно ръководството на БТПП ще проведе конференция по темата и какъв е европейския опит. На този етап ръководството на БТПП е против приемането на Закон за камарата.

04.07.2006

 

Ще има ли реформа на БТПП?

 

Продължава обсъждането на Визията за БТПП.

На 29.06.2006 г се проведе УС на БТПП с крехък форум от 39 души ( 74 члена УС). Една от точките бе свързана с обсъждане на Визията за усъвършенстване на единната сиситема ( става дума за БТПП ). Направиха впечатление две неща: по такава важна тема не се събраха много хора и по важното е, че нямаше дискусия. Имаше изказвания по принцип. От регионалните палати присъстваха само няколко: Бургас, Пловдив, Габрово, Ловеч, В.Търново, Перник, Разград, Търговище, Плевен. Изказванията по принцип вървяха от това, че влизаме в ЕС и следователно не трябва да се правят реформи (Умно куче в мъгла не лае); минаваха през това, че реформите приличат на ерозия; визията е един гювеч; БТПП не е транспарентна; членовете на УС не знаят какво прави УС; какъв е европейския опит; да се потърси консултантска фирма; конференция по темата; колегиалност; марката БТПП и др. В две изказвания бе посочено, че БТПП е с 111 г история. (Това категорично не е така. Документи в Държавен архив доказват, че Българска търговска палата е създадена през 1952 г с постановление на МС. В документите по създаването не се споменава нито дума за приемственост със съществувалите до 1948 г камари: Върховна стопанска камара, Софийска, Русенска, Пловдивска, Варненска и др.) Присъствалите на УС представители на регионални палати не взеха думата. Те много добре знаят отговора на въпроса какъв е европейския опит, но като чиновници, които изпитват страх от реформи или от неудобство пред присъствалите няколко „корифеи” на бизнеса си замълчаха и не взеха отношение. Конференция на високо ниво по такъв елементарен въпрос какво е това търговско-промишлена камара трудно ше се проведе, но може да се опита. Идеята за такава конференция бе лансирана през м.декември 2005 г от Русенската търговско-индустриална камара, но тя целеше да привлече вниманието на българските политици към приемането на Закон за камарите, защото България е единствената страна в Европа без такъв закон. Настоящото ръководство на БТПП не иска закон и не иска контрол от страна на държавата т.е. дори и след конференцията ефект и инициатива в посока истински реформи не може да се очаква. Поради липса на воля и поради страх от промени, такива могат да се очакват след влизанено на България в ЕС, но те ще станат въпреки БТПП.

03.07.2006

www.scci.bg

scci@scci.bg

926 63 84

 

БИЗНЕСЪТ С НЕТРЪРПЕНИЕ И МАЗОХИЗЪМ ОЧАКВА НОВИТЕ ПРОМЕНИ

В КОДЕКСА НА ТРУДА

За пореден път и то винаги преди избори политическият елит се захвана с промени в Кодекса на труда. Промени поискани от синдикатите и за сметка на работодателите. Синдикатите сигурно ще са доволни, ако гледат в карткосрочна перспектива. Защото в дългосрочен план това е пирова победа. Тези промени в Кодекса сигурно ще минат, защото нали имаме шест национални работодателски организации т.е. орел , рак и щука. Някои от работодателските организации вече отдавна са казионни и са клекнали в очакване на новите промени. Сега е момента да подкрепим позицията на Института за пазарна икономика – виж статията Архаика в българското законодателство от 16 юни 2006 г. ( www.ime.bg ). Авторът на статията г-н Красен Станчев посочва следните слабости в предлагания законопроект: Идеята, че работодателите са лоши, а работниците - добри. Не е направен дори опит  да се  предвидят въздействията на тези промени върху доходите и заетостта например. Помните, че наскоро г-н Румен Овчаров обеща, че това ще се прави. Да, ама не. Духът на закона възстановява схеми на мислене, характерни за късния комунизъм. Цели се създаване на профсъюзи и в предприятия, където ги няма. Не се отчита факта, че не държавата и синдикатите , а предприемачът е повече от всеки загрижен за работниците, защото за него  работната сила е част от капитала и затова е в негов интерес да я поддържа на ниво, позволяващо конкурентност. Работодателят ще плати и за „участието в управлението на работниците”, но това ще става по споразумение- звучи утешително. Въвежда се контрол върху срочните договори както от държавата, така и от синдикатите, с което се досещате, че се  затруднява мобилността на капитала. Сега на ред сте Вие господа предприемачи да отговорите на въпроса в новата анкета на сайта на Софийска търговско-промишлена камара www.scci.bg  Въпросът гласи: „Съгласни ли сте с промените в кодекса на труда ?”.  След това идва ред на Новата работодателска организация КРИБ. На нея Софийска камара е делегирала правата да я представлява неа и нейните членове, които в голямата си част са едни и същи пред синдикатите.

16.06.2006.

 

 

 

 

БГ ПАРЛАМЕНТЪТ СЕ Е ПРЕВЪРНАЛ В ДАНЪЧЕН РАЙ

Според публикация на вестник „Сега” от 15.06.2006 г се оказва, че българският парламент се е превърнал в данъчен рай. Независимият депутат г-жа Мария Капон разкри, че депутатите имали право и получавали допълнителни суми върху възнаграждението си до 2/3  без да се отчитат или заплащат ДОД. Чудесно. Такава практика е имало преди новата ера на остров Родос, който е първата офшорна зона и в него са се облагали само оборотите, но не и доходите. Благодарение на това разкритие на г-жа Капон останалите български граждани също имат шанс да си вдигнат реално доходите с 2/3 и това повишение да не се облага с ДОД или осигуровки. Всичко сега зависи от всички останали депутати. Не ни остава нищо друго освен търпеливо да чакаме повишението от 2/3 без данъци или депутатите да се откажат от него.

www.scci.bg

scci@scci.bg

926 63 84

16.06.2006

 

 

 

[Изпрати на партньор | Версия за печат]
 © Copyright 2005 Софийска Търговско-Промишлена Камара. Всички права запазени  Дизайн и разработка Сирма АИ ЕАД